بهسرا تحولی نوین در حوزه تکریم، واگذاری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکتر مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در جریان بازدید مسئولین کشوری و استانی از شیرخوارگاه علی اصغر(ع) و مرکز کودکان کار و خیابان صدف، ضمن ارائه گزارشی کامل از وضعیت این کودکان و علت ارجاع آنها به شیرخوارگاه، اقدامات و خدمات مرکز، نحوه رسیدگی و پیگیری امور کودکان، پیشتاز بودن خراسان رضوی در امر فرزندخواندگی خصوصا درحوزه کودکان نیازمند به درمان، روند تاسیس و ایجاد بهسرا و الگو برداری کشور از این طرح در راستای حفظ منافع عالیه کودک و... توضیحاتی ارائه داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این بازدید، گفت: بهسرا تحولی نوین در حوزه تکریم، واگذاری و ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست است. در بهزیستی از طریق ابداع و به کارگیری روش‌های مختلف در تلاشیم که خانواده‌گرایی را جایگزین مرکزگرایی کنیم و به‌همین منظور به جای نگهداری طولانی مدت فرزندان در مراکز به دنبال توانمندسازی و حمایت از خانواده یا پیدا کردن خانواده‌های متقاضی واجدِ شرایط هستیم تا در وهله اول بازپیوند کودکان با والدین زیستی خود اتفاق بیفتد و در مراحل بعدی از طریق خانواده‌های میزبان و فرزندخواندگی کودکان بتوانند در محیط خانه رشد کنند و از آغوش خانواده بی‌بهره نمانند.  

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه استان خراسان رضوی سرریز آسیب‌های اجتماعی است و تعداد زیادی از پذیرش‌ها در حوزه آسیب‌ها مربوط به سایر استان‌ها است، گفت: 65 درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند. طبق آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی و ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، دستگاه‌های متعددی در پیگیری، رسیدگی و بهبود شرایط کودکان کار دارای مسئولیت می‌باشند اما در حقیقت وظیفه عمده و بار سنگین آن در حال حاضر بر عهده بهزیستی است. فعالیت‌های توانمندسازی موضوعی چندوجهی است و باید دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند و رسیدگی به موضوع کودکان کار و خیابان حمایت نهادهای متولی را می‌طلبد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: تامین اعتبار و تامین منابع انسانی مورد نیاز، کمبود خودروهای اورژانس اجتماعی و نیاز به اضافه کردن خودروهای جدید به ناوگان اورژانس 123، کمبود شدید نیروی انسانی و اعتبارات مورد نیاز و... بخشی از چالش‌هایی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

کد خبر 93651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد